6 ról dla marketera, o których możesz nie wiedziećRola marketera wciąż rozszerza się poza tradycyjną komunikację marketingową i zarządzanie marką. Od dzisiejszych marketerów oczekuje się silnego opanowania analityki, marketingu cyfrowego i tworzenia treści. Muszą również być w stanie myśleć nieszablonowo, pozostać innowacyjni, a co najważniejsze, napędzać wartość biznesową poprzez swoje działania. Z technologią zmieniającą się tak szybko i konsumenci mają więcej opcji niż kiedykolwiek wcześniej, marketerzy nie mogą już polegać na starych taktykach, ale muszą stale wymyślać nowe sposoby radzenia sobie z dynamicznym środowiskiem. Zapotrzebowanie na marketerów posiadających umiejętności w nowszych dziedzinach, takich jak data science i sztuczna inteligencja, gwałtownie rośnie. W rezultacie widzimy, że marketerzy przyjmują role, które wykraczają poza typowe role w komunikacji marketingowej. Jakie są więc niektóre role, o których możesz nie wiedzieć?

Dyrektor ds. Klientów

Wszyscy słyszeliśmy powiedzenie "klient jest królem", ale co by było, gdyby zespół marketingowy miał Chief Customer Officer (CCO), który nadzorowałby potrzeby klientów? Jeśli firma ma CCO, to dobry znak, że organizacja przykłada dużą wagę do satysfakcji klienta. CCO musiałby być odpowiedzialny za upewnienie się, że firma spełnia oczekiwania klientów i rozwiązuje wszelkie pojawiające się problemy. CCO byłby odpowiedzialny za przeprowadzanie ankiet wśród klientów, upewnianie się, że opinie klientów są uwzględniane oraz zapewnianie, że prośby klientów są spełniane. CCO musiałby również dobrze rozumieć cykl życia klienta, aby wiedzieć, kiedy zwrócić się do klientów i czego potrzebują na każdym etapie.

Specjalista od danych

Naukowiec danych wykorzystuje zarówno statystykę, jak i uczenie maszynowe, aby uzyskać wgląd w dane i dokonać przewidywań lub prognoz. W związku z tym, że ilość danych zbieranych przez firmy rośnie w tempie wykładniczym, kluczowe jest posiadanie w zespole osób, które potrafią wykorzystać te dane i przekształcić je w actionable insights. Zadaniem naukowca jest wydobycie informacji z wielu różnych źródeł danych, oczyszczenie danych, a następnie znalezienie w nich wzorców i spostrzeżeń. Po przeanalizowaniu danych naukowiec tworzy raporty, które przedstawiają wnioski, spostrzeżenia i zalecenia dotyczące działań. Naukowiec ds. danych będzie również współpracował z innymi członkami zespołu marketingowego, aby zapewnić, że wnioski i zalecenia zostaną uwzględnione.

Digital Strategist

Strateg marketingowy jest odpowiedzialny za pomoc w zdefiniowaniu ogólnych strategicznych celów marketingowych i komunikacyjnych firmy. Strateg marketingowy będzie musiał przyjrzeć się wszystkim aspektom marketingu mix, w tym rodzajowi wykorzystywanych treści, kanałom wykorzystywanym do dystrybucji treści oraz cenom produktu lub usługi. Strateg marketingowy będzie współpracował z innymi członkami zespołu, aby zidentyfikować luki w strategii marketingowej firmy i opracować plany wypełnienia tych luk. Strateg będzie również musiał być w stanie przedstawić strategię marketingową firmy pracownikom i interesariuszom spoza działu marketingu, takim jak dyrektor finansowy lub dyrektor ds. informacji (CIO).

Marketingowy informatyk

Coraz więcej dużych korporacji, w tym IBM, Microsoft i Oracle, zatrudnia informatyków na stanowiskach marketingowych. W miarę rozwoju technologii marketingowych, firmy potrzebują w zespole ludzi, którzy potrafią spojrzeć na technologie, narzędzia i platformy oraz określić, jak mogą one pomóc firmie w osiągnięciu jej celów marketingowych. Informatyk marketingowy byłby odpowiedzialny za wybór i wdrożenie technologii, które są najlepiej dostosowane do realizacji celów biznesowych firmy. Informatyk musiałby mieć silne zrozumienie analityki marketingowej, aby mogli wykorzystać dane do podejmowania rozsądnych decyzji. Musieliby również być w stanie ściśle współpracować z naukowcem danych i innymi członkami zespołu, aby upewnić się, że ich decyzje pomagają firmie odnieść sukces.